کیفیت پایین خواب خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد

17 ژوئیه 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید تنها یک شب اختلال در خواب می‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

این نتیجه‌گیری حاصل یک مطالعه‌ی بین المللی است که در آن محققان سه دانشگاه به بررسی ارتباط بین آلزایمر و خواب پرداختند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Brain منتشر گردید و نشان داد که یک شب خواب با کیفیت پایین موجب افزایش مقدار پروتئینی می‌شود که با خطر ابتلا به آلزایمر در مغز افراد سالم میانسال ارتباط دارد.

 محققان همچنین دریافتند که یک هفته اختلال در خواب منجر به افزایش پروتئین دیگری در مغز می‌شود که علاوه بر ارتباط  با آلزایمر با سایر بیماریهای عصبی ارتباط دارد.

 افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای بیماریهای آلزایمر هستند، در حالیکه یک ارتباط پیچیده بین بیماری دیابت و خواب وجود دارد هر دوی آنها می‌توانند بر یکدیگر تأثیر گذارند. این تحقیق توسط محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن و دانشگاه استنفورد وهمچنین مرکز پزشکی دانشگاه رابوود در هلند انجام گردید.

پرفسور Holtzman سرپرست این تحقیقات گفت: ما نشان دادیم که خواب ضعیف و با کیفیت پایین با سطوح بالاتری از پروتئین‌های مرتبط با آلزایمر ارتباط دارد، ما تصور می‌کنیم که شاید خواب ضعیف طولانی مدت در میانسالی موجب افزایش خطر آلزایمر در مراحل بعدی زندگی شود.

در این تحقیق 17 فرد 35 تا 65 سال، بدون هیچ گونه مشکل سلامت، یک دستگاه فعالیت سنج را برای نظارت بر میزان خواب خود به مدت 2 هفته پوشیدند. آنها یک  شب را در اتاق خواب (تاریک و بدون صدا) گذارند، در طی 5 شب بعدی، دستگاه مذکور بر میزان و کیفیت خواب آنها در منزل نظارت داشت. نیمی از این افراد در طول شب به عمد دچار اختلال خواب شدند، این فرایند پس از یک ماه  با جایگزینی دو گروه تکرار گردید.

امواج مغزی همه‌ی شرکت کنندگان مانیتور شد، بدنبال آن آزمایشاتی برای اندازه‌گیری میزان پروتئین آمیلوئید‌ بتا و گره‌های پروتئین tau در مغز انجام شد. این دو پروتئین در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت می‌شود و سبب تخریب بافت مغزی این افراد می‌گردد.

محققان دریافتند که تنها یک شب اختلال در خواب موجب افزایش 10 درصدی میزان پروتئین آمیلوئید بتا می‌شود، در حالیکه تغییری درغلظت پروتئین tau ایجاد نمی‌کند، اما در افرادیکه در خانه کیفیت خواب خوبی نداشتند میزان پروتئین tau افزایش یافت.

 یکی از نویسندگان اول این مقاله Yo-El Ju می‌گوید: جای تعجب نیست که مقدار پروتئین tau تنها پس از یک شب بی خوابی تغییر نکرده است اما میزان آمیلوئید بتا تغییر می‌کند زیرا پروتئین آمیلوئید بتا معمولاً با سرعت بیشتری نسبت به پروتئین tau تغییر می‌کند اما ما مشاهده کردیم که چندین شب خواب ناکافی و اختلال در خواب در خانه موجب افزایش پروتئین tau می‌گردد.

 او در نتیجه‌گیری خود گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که بهبود کیفیت خواب موجب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود، آنچه واقعاً می‌توانیم بگوئیم این است که کیفیت پایین خواب موجب افزایش مقدار برخی از پروتئین ‌هایی می‌شود که با بیماری آلزایمر در ارتباط هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/poor-quality-sleep-could-increase-risk-of-alzheimer's-disease-95764532.html